Pentru bebelusi si copii , am dezvoltat o metoda menita sa-i atraga,    sa-i motiveze si sa-i determine sa depaseasca teama de necunoscut. Fiecare sedinta are o durata de 50 de minute, cu mentiunea ca aceasta durata se adapteaza varstei si capacitatilor fizico motrice individuale, putand fi mai mica daca se depaseste capacitatea de efort. O  sedinta de educatie acvatica cuprinde 4 etape, particularizate ca durata si continut fiecarui copil si  fiecarei etape de dezvoltare .

1. Acomodarea prin joc

Acomodarea incepe chiar de la intrarea in complex, toate spatiile si facilitatile fiind prietenoase si adaptate nevoilor copiilor. La intrare un robotel vesel ,cu inima mare si boneta alba, realizeaza  triajul epidemiologic care presupune: scanarea automata a temperaturii cu memorarea faciala a fiecarei persoane ce urmeaza a fi admisa la interior  si  protejarea prin termo-transfer a  incaltamintei cu folie de unica folosinta. Daca avem timp excedentar , ne putem juca , utilizand una din cele 4 zone de joaca: lego, console, tablete sau trenulet.  Se realizeaza apoi accesul in zona de vestiare, complexul avand un numar de 8 vestiare adaptate fiecarei varste ( 4 pentru copii, 2 pentru instructori, 1 pentru kinetoterapeuti si 1 pentru copiii cu dizabilitati motorii). Aici ne pregatim pentru accesul in bazine, ne aclimatizam cu temperatura mai ridicata fata de exterior, facem un dus scurt utilizand facilitatile adaptate varstei, dupa care patrundem in zona magica a bazinelor de educatie acvatica. Copiii cu dizabilitati motorii beneficiaza de o atentie sporita : au vestiar propriu, scaun pasitor pentru scari si scaun hidraulic pentru acces in bazin.Fiecare bebe este preluat de catre un instructor si beneficiaza de un culoar propriu. Acomodarea cu bazinul incepe pe marginea acestuia , prin joaca cu diverse obiecte plutitoare, iar atunci cand bebelusul a depasit teama de necunoscut ( primele sedinte) sau este pregatit pentru efort fizic, se trece la acomodarea cu apa . Din nou sunt utilizate obiecte si saltele plutitoare  si pret de cateva minute,copilul se adapteaza noului mediu fiind pregatit sa achizitioneze informatiile noi.

2. Activitati acvatice adaptate varstei si capacitatilor fizico motrice

Functie de etapa de dezvoltare si de disponibilitatea de moment a copilului ,se urmareste metodica de achizitie a informatiilor, deprinderilor si automatismelor relationate deplasarii in apa. Pentru bebeluși, deplasarea în apă se realizează exclusiv cu ajutorul instructorului, fiind folosite prize de susținere ce nu blochează mișcările acestuia. In procesul de invatare gradual si crestere a rezistentei la efort se utilizeaza materiale didactice specifice activitatii si varstei ,netoxice,  urmarindu-se obiective diferite dupa cum urmeaza:

5- 18 luni ( Programul Splash Infants)

  • Acomodarea cu mediul acvatic
  • Stimularea reflexului de apnee in momentul imersiei
  • Stimularea miscarii membrelor inferioare si superioare
  • Stimularea pozitiei verticale in mediul acvatic, care pregateste adoptarea pozitiei bipede pe uscat si mers voluntar
  • Stimularea prehensiunii (reflexul de apucare)
  • Stimularea tonusului muscular

18-36 luni ( Programul Splash Starters)

  • Dezvoltarea calitatilor volitive
  • Dezvoltarea capacitatii de concentrare
  • Adaptarea si deplasarea in mediul acvatic
  • Invatarea mecanismului respiratiei acvatice
  • Stimularea miscarii specifice inotului a membrelor inferioare si superioare
  • Cresterea capacitatii de efort prin dezvoltarea calitatilor motrice ca forta, viteza si rezistenta, cat si a formelor de manifestare a acestora
  • Dezvoltarea capacitatii coordinative (orientarea spatio-temporala, mobilitate-suplete, ritmul si tempoul)

36 luni + ( Programele Splash Movers si Splash Flyers)

  • Se realizeaza saltul calitativ de la educatia acvatica catre procedeele de inot
  • Se introduc pe rand procedurile de inot
  • Se corecteaza miscarile incorect executate si greselile fundamentale ce pot conduce la invatarea gresita a procedeelor de inot
  • Se invata si se perfectioneaza coordonarea picioare-respiratie
  • Se invata mecanismul de respiratie acvatica in coordonare cu miscarile specifice ale membrelor inferioare si superioare.
  • Se creste capacitatea de efort

3. Revenire dupa efort

Sedinta de educatie acvatica sau inot  se încheie cu o etapa de revenire a organismului după efort. Aceasta are rolul de a regla parametrii funcționali (frecvența respiratorie, respectiv cardiacă) la valorile de repaus. Acest lucru se realizează  deasemenea prin exerciții  , cu descresterea graduala a intensitatii , evitându-se  instalarea oboselii de final.

4. Motivarea de final

Se realizeaza prin joc, instructorul introducand niste teme interactive , utilizand platformele, saltelele perforate, saltelele  plutitoare , etc. Cateva minute de bunadispozitie la final de ora, care ne vor oferi motivatie pentru orele viitoare.

Achizitii si beneficii:

  • Dezvolta sistemul musculo-schelatal
  • Imbunătățește funcțiile congnitive ale micuțului. Mișcările specifice din bazin în care micuțul trebuie să își cordoneze mai multe părți ale corpului “împing” creierul să creeze tipare neuronale mai complexe.
  • Contribuie la dezvoltarea normala a prematurilor si copiilor cu risc neuromotor la nastere
  • Imbunătățește capacitățile sociale. Se dezvolta capacitatea de a interacționa cu oamenii și de a se adapta foarte rapid într-un mediu nou.
  • Contribuie la soluctionarea unor deficiente posturale
  • Este o formă de exercițiu care folosește toți mușchii corpului. Din acest motiv, micuții familiarizați cu bazinul de înot au o structură fizică puternică și armonioasă. Mai mult de atât, o astfel de activitate contribuie simțitor la dezvoltarea cardiacă și pulmonară.
  • Vreste gradul de inteligenta emotionala
  • Imbunătățește funcțiile motrice. Copiii au funcția de echilibru mai bine dezvoltată și își coordonează mult mai ușor mișcările.
  • Contribuie la pastrarea reflexelor primare si transformarea acestora in automatisme
  • Imbunătățește considerabil somnul.
  • Crește pofta de mâncare.
  • Dezvolta capacitatea de raspuns la situatii necunoscute sau extreme
  • Controleaza  obezitatea infantilă. Atunci când nu are cauze patologice, obezitatea la copii are
  • Creste imunitatea